Aféra Dieselgate

Aféra Dieselgate

„Emisný škandál" alebo aféra Dieselgate.... Podobne, ako nedávne zistenia rozdielnej kvality potravín pre spotrebiteľov v niektorých krajinách Európy, ide aj v tomto prípade o zavádzaní spotrebiteľov v medzinárodnom meradle.

Už v roku 2014 niektoré spotrebiteľské organizácie upozorňovali na nezrovnalosti v hodnotách objemu emisií istého segmentu áut udávaných výrobcami a tými reálnymi. Dieselgate naplno „odštartoval" v polovici septembra 2015 a následne Americká federálna agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) obvinila koncern Volkswagen, že do áut s naftovými motormi inštalovala softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty jedovatých oxidov dusíka. Koncern zažalovala americká Federálna komisia pre obchod a požadovala od Federálneho súdu, aby nariadil vyplatiť americkým spotrebiteľom odškodné. Ten vyhlásil rozsudok a americké úrady dosiahli dohodu, pričom dotknutým majiteľom vozidiel vyplatil priemernú kompenzáciu 5.000 dolárov a autá od nich odkúpil za lepšiu cenu, akú mali - podľa ich veku.

U európskych spotrebiteľov sa však doteraz nič obdobné neuskutočnilo, kauza je stále otvorená. - Prečo? - Vysvetľuje Petra Vargová Čakovská z popradskej Spoločnosti ochrany spotrebiteľov a zástupkyňa Slovenska v Európskej poradnej skupine spotrebiteľov pri Európskej komisii v Bruseli:

Dieselgate 1 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


V USA spotrebiteľov, teda majiteľov áut v jednom segmente s tzv. manipulovaným softvérom v motoroch na dieselový pohon príslušný nemecký automobilový koncern - po prepuknutí aféry, označovanej ako Dieselgate - pomerne rýchlo odškodnili. Stalo sa tak aj vďaka zásahu amerických úradov, rozsudku ich Federálneho súdu a dohody s koncernom.

Hoci tzv. „emisný škandál" prepukol na jeseň v roku 2015, v Európe sa zatiaľ iba 4 krajiny - a to Portugalsko, Španielsko, Taliansko a Belgicko, v ktorých existuje právnych nástroj na podanie hromadnej žaloby na súde - „blížia" k možnému odškodneniu majiteľov dotknutých áut.

Čo v ostatných, kde hromadnú žalobu zákony neumožňujú? - Miroslav Talavašek sa Petry Vargovej Čakovskej z popradskej Spoločnosti ochrany spotrebiteľov a zástupkyne Slovenska v Európskej poradnej skupine spotrebiteľov pri Európskej komisii v Bruseli teda pýtal aj na kampaň, ktorá má tento „hendykep" eliminovať. - A to na zastupovanie poškodených americkou právnickou kanceláriou Hausfeld a kampaň s názvom „My Right":

afera Dieselgate Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame