Predĺžená záručná lehota na tovar

Predĺžená záručná lehota na tovar

Pomaly už 14 rokov slovenskí spotrebitelia môžu využívať „inštitút" záručnej lehoty neporovnateľný s predchádzajúcim. Ak do prvého apríla 2004 platila zákonná záručná lehota na tovar, či vykonané služby v trvaní 6 mesiacov a spotrebiteľ mal možnosť na bezplatnú opravu alebo výmenu výrobku či služby, novela Občianskeho zákonníka v paragrafe 620 túto zákonnú záručnú lehotu pre nové výrobky predĺžila na 24 mesiacov, teda dva roky.

V ostatných rokoch sme ale svedkami aj nového „fenoménu" v tejto oblasti; - Tzv. „predĺženej" záruky; - A to až do 7-mich rokov. Ako je to teda s 24-mesačnou a ako s predĺženou zárukou? - Nemálo skúseností s ich uplatňovaním majú v popradskej Spoločnosti ochrany spotrebiteľov. - Hovorí Michal Fáber:

predlzena zarucna lehota1 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Zákonný spotrebiteľský nárok na uplatňovanie 24-mesačnej záručnej lehoty na zakúpený spotrebný tovar, alebo na kvalitu vykonanej služby prirodzene, platí v prípade nového, nepoužívaného tovaru! Pre používaný tovar platí - podľa novely Občianskeho zákonníka od apríla 2004 - skrátená, no minimálne 12-mesačná záručná lehota.

Prax nás, spotrebiteľov, však nie vždy korešponduje so zákonom. Zväčša na to prídeme v okamihu, ak sa na tovare prejaví nejaká porucha, či nami nezavinené poškodenie a my ideme tovar či službu reklamovať.

Novinkou niekoľkých posledných rokov je však aj tzv. „predĺžená" záručná lehota, ktorá „sumárne" môže dosiahnuť až 7 rokov! - Obchod, kde sme tovar kúpili, má pritom garantovať dvojročnú záruku a ďalšie mesiace by mala garantovať poisťovňa, s ktorou sme uzavreli poistnú zmluvu, za ktorú sme zaplatili príslušný poplatok; - Zvyčajne vo výške 40 až 100 eur. - Logicky by teda príslušná poisťovňa mala buď garantovať kvalitu, alebo by sme si u nej mali mať možnosť uplatniť reklamáciu po uplynutí zákonných dvoch rokov(!).

No zdá sa, že v tomto prípade prax smeruje k nejakému ALE. - K akému? - Miroslav Talavašek sa na to pýtal Michala Fábera z popradskej Spoločnosti ochrany spotrebiteľov, ktorá sa snaží riešiť aj podobné spotrebiteľské podnety:

predlzena zarucna lehota2 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame