Možno nám, milí poslucháči, dáte za pravdu, že existujú povolania, ku ktorým nám jedno z pohlaví akosi „nepasuje“. Voľakedy sme si napríklad nevedeli predstaviť, že žeriav s nosnosťou 150 ton obsluhuje žena. Alebo že učiteľom v materskej škole môže byť muž. Priekopníci, ktorí búrali zaužívané stereotypy, museli často bojovať s dešpektom okolia a niekedy ich to odradilo natoľko, že sa svojej profesie vzdali. To – našťastie – nebol prípad pani Margity Horváthovej, vtedy ešte Peťkovej. Aj keď pôvodne chcela stáť za katedrou, nakoniec to dopadlo tak, že bola prvou ženou, ktorá si v roku 1963 sadla do kabíny elektrickej lokomotívy. Do Čiernej nad Tisou sa za ňou vybrala Tonka Dešková.
prva_rusnovodicka_zaciatky Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.Žien v kabíne elektrickej lokomotívy veľa nenájdete – v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia pracujú na pracovnej pozícii „rušňovodička“ iba dve, Železnice Slovenskej republiky zamestnávajú 495 rušňovodičov, výlučne mužov. Prvou ženou, ktorá túto profesiu začala vykonávať v roku 1963, je pani Margita Horváthová. Najprv sa v košickom Lokomotívnom depe naučila rušne opravovať, potom jej učarovali natoľko, že na nich najazdila tisícky kilometrov. Tonke Deškovej prezradila aj to, či sa líši povolanie rušňovodiča spred 58 rokov od toho dnešného:
prva_rusnovodicka_dnes;des Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.