8. ROČNÍK PESNIČKOVEJ SÚŤAŽE KZP 1991
Uskutočnil sa 24. novembra 1991 v Estrádnej sále Domu odborov. Zo štyridsiatich prihlásených autorov a hudobných skupín bolo v anonymnom výbere vybratých 14 autorských piesní z celého Slovenska. Päť z nich malo na festivale premiéru a treba podotknúť, že ich súťažné príspevky výrazne prispeli k zvýšeniu prestíže podujatia v celoslovenskom meradle, nakoľko v tom čase už bol festival jedinou fungujúcou autorskou súťažou na Slovensku. Hudobné skupiny si svoje nahrávky nahrali v košickom štúdiu Československého rozhlasu a autorské piesne nahral štúdiový orchester J. Szabadosa. Tento fakt sa týka piatich autorov, poväčšine patriacich k strednej autorskej generácii. Žánrovo pestrá paleta ponúkla v mnohých prípadoch prekvapujúce výkony a nápady mladých autorov, nehovoriac o kvalitných nahrávkach. Opäť treba podotknúť, že autori sa stále viac prikláňajú k aranžmánom, ktoré si pripravili v domácich podmienkach. Z tohto dôvodu niektoré nahrávky znejú menej prirodzene. Aj stredná generácia autorov využívala vopred naprogramovanú hudbu, avšak vhodne ju dopĺňala živými nástrojmi, takže celkový efekt vyznieva omnoho komplexnejšie. Tí autori, ktorí problematiku počítačovej hudby „vstrebali“ a zvládli rýchlo a na požadovanej úrovni, vytvorili pozoruhodné skladby znejúce na profesionálnej úrovni.
Práve tento fakt sa netýkal „nováčikov“ na podujatí, ktorými bola skupina Area. Autori piesne Správne trafení - Ronald Hemčák a Ondrej Hronec sa snažili o syntetizátorovú hudbu, podľa vzoru skupiny Camouflage. Napriek nespornej snahe im ku kvalite chýbal značný „kus práce“. „Tínedžerský“ text bol aktuálny a korešpondoval s každodennou problematikou mládeže.
Skupina Scandal, čiže premenovaný Škandál zo súťaže v roku 1990, sa opäť prezentoval „synthpopovou“ skladbou z vlastnej produkcie - Návrat. Autori J. Kurimský a P. Ďurík, ocenení tretím miestom v predchádzajúcom ročníku nezopakovali kvalitné spracovanie skladby, ako to bolo pri piesni Úsvit. V aktuálnej piesni s názvom Návrat si vystačili s jediným bicím paternom, čo bolo v rámci úrovne ročníka veľmi málo, nehovoriac o nevýraznom speve interpreta.
Ďalšou novou tvárou festivalu bola skupina Embryo zo Zlatých Moraviec. Evidentná kvalita formácie sa prejavila v skladbe autora Petra Lipovského s názvom Blues o slze. Priniesla rýchlu pieseň v rytme blues, obohatenú výborným „džezovým“ klavírnym sprievodom. Aj keď sa nedá hovoriť o prevratnom nápade v rámci vývoja slovenskej populárnej hudby, skupina oslovila všetky generácie poslucháčov v sále.
Autor a spevák Ivan Baran si svoj debut na festivale odspieval už ako skúsený hudobník, pôsobiaci niekoľko rokov v zahraničí. Prezentoval sa skladbou s názvom Tak málo viem, na text Petra Bučka. Skvelá harmonická prepracovanosť a nástrojová pestrosť nenechala nikoho na pochybách, že majú dočinenia s „vyspelým“ muzikantom. Štýlovo sa dá skladba zaradiť k americkej „jazzrockovej“ formácii Toto, čo bezpochyby ovplyvnilo celkovú úpravu piesne.
Napriek rozmachu elektronickej hudby medzi najúspešnejšie autorské piesne, ktoré si odniesli ceny pre víťazov patrili rockové skladby.
Víťazom 8. ročníka festivalu KZP sa stala skupina Roxana z Bratislavy. Rockovú baladu autora Romana Vámoša - Starí rockeri predniesli s presvedčivosťou ostrieľaných hudobníkov a zaslúžene si z Košíc odniesli prvú cenu. Na druhom mieste sa umiestnila skupina Hurikán, takisto s pomalou rockovou piesňou Svitanie. Regionálne známe zoskupenie hudobníkov zaradilo na úvod skladby recitatív, čo umocnilo atmosféru piesne. Najväčším prekvapením ročníka sa stala pieseň autorov Tibora Nemeša a P. Samuelyho - Amerika v hlave. Sprievodná skupina Vabank, ktorá sa mimochodom postarala aj o tanečnú „vložku“ k piesni v „jazzfunkovom“ štýle, si niekoľkými taktami vypomohla aj známou témou skupiny Weather Report. Pieseň s kvalitným spracovaním vokálov a jednotlivých nástrojových skupín si na aktuálnom ročníku vybojovala tretie miesto. Cenu odbornej poroty za najlepšiu interpretáciu piesne získala E. Ďuricová so skladbou J. Szabadosa a Š. Moyzesa - Za päť minút dvanásť.
Súrodenci Urbanovci prispeli do histórie festivalu ďalším duetom s názvom Blíženci. Košický pesničkár V. Železňák bol autorom hudby a interpretom piesne s názvom Zatvor oči, zlatovláska, na text Mariána Andričíka. Opäť potvrdil stabilnú kvalitu nahrávky a pieseň patrila k štandardným výkonom umelca. Známy autor N. Bodnár sa predstavil skladbou s názvom Cirkus odchádza. V textovej stránke skladby sa rozlúčil s bývalým režimom veľkorysým francúzskym „adieu“ a hudbu vhodne prispôsobil textu, takže poslucháčovi boli jeho myšlienky okamžite jasné. Pieseň s prehľadom interpretovala známa R. Goldová.
Skupina Color Box si tentokrát neodniesla z festivalu žiadnu cenu, aj keď svojim „hardrockom“ v podobe skladby Návyky dní opäť preukázala čistotu štýlu a skvelý „sound“. Členovia kapely sa v tom istom roku predstavili ako predskupina legendárnych Deep Purple na ich košickom koncerte.
Tradičný autor J. Olajoš napísal spolu s M. Lukom pieseň s názvom Biznis, ktorú spievala výborná O. Rybovičová. Pieseň s jasným názvom a príjemnou melódiou v štýle „funk“ roztlieskala prítomných divákov. Ďalším dlhoročným autorom a neskôr riaditeľom súťaže je J. Hidvéghy, ktorý prispel do súťažného ročníka piesňou Zúfalý milionár. Autorom textu je P. Samuely. Interpretom skladby bol M. Beca a zaregistrovali sme snahu o „rapové“ pokusy.
Hosťom večera bol Štefan Skrúcaný, ktorý zabavil divákov „zmesou“ piesní a hovoreného slova.